مهارت های شغلی که تا سال ۲۰۲۰ نیاز دارید

مهارت

اتومبیل های خودگردان، هوش مصنوعی، پردازش کوانتومی، این ها دیگر خیالات نویسندگان داستان های علمی تخیلی یا کارگردان های هالیوودی نیستند. این واقعیت آینده ماست، و حالا دیگر تقریباً به آینده رسیده ایم، خب حالا که به آینده نگاه می کنیم، این پرسش پیش می آید که به چه مهارت هایی احتیاج داریم تا بتوانیم در این دنیای نو موفق شویم؟

۱۰ مهارت شغلی که تا سال ۲۰۲۰ نیاز دارید

میگنا: مجمع جهانی اقتصاد می گوید که ما در نقطه آغازین چهارمین انقلاب صنعتی (یا صنعت ۴٫۰) قرار داریم، و لازم نیست که حتماً فیلم بلید رانر اثر ریدلی اسکات یا هوش مصنوعی اثر استیون اسپیلبرگ را دیده باشید تا بدانید که این انقلاب بعدی قرار است همه چیز را تغییر دهد.این چهار انقلاب صنعتی که از آن ها صحبت می کنیم کدام هستند؟

انقلاب صنعتی اول – سال ۱۷۸۴ – بخار، آب، تجهیزات تولید مکانیکی
انقلاب صنعتی دوم – سال ۱۸۷۰ – تقسیم کار، برق، تولید انبوه
انقلاب صنعتی سوم – سال ۱۹۶۹ – الکترونیک، آی تی، تولید خودکارسازی شده
انقلاب صنعتی چهارم – سال ؟ – سیستم های فیزیکی مجازی

انقلاب صنعتی چهارم به وسیله پیشرفت های فوق سریع و تغییرات شگرف مشخص خواهد شد چرا که موجب پیشرفت هایی در فناوری های دیجیتال، فیزیکی و زیستی خواهد شد. صنایعی برای متحول کردن آینده طراحی شده اند و مقادیر زیادی برای اقتصاد جهانی از جمله ژنومیک، هوش مصنوعی و واقعیت مجازی ایجاد خواهند کرد.
خب حالا که به آینده نگاه می کنیم، این پرسش پیش می آید که به چه مهارت هایی احتیاج داریم تا بتوانیم در این دنیای نو موفق شویم؟

مجمع جهانی اقتصاد با نظرسنجی از مدیران ارشد منابع انسانی در شرکت های پیشتاز جهان، گزارشی تحت عنوان «آینده شغل ها» را منتشر کرده که در آن ۱۰ مهارتی که تا سال ۲۰۲۰ به آن ها نیاز خواهید داشت را معرفی کرده است.
ببینیم این مهارت هایی که آینده از ما انتظار دارد چه چیزهایی هستند!

 

انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی به طور کلی به این معنا است که ژیمناستیک کاری ذهنی باشید. اگر فرض کنید که مغز شما زمین ژیمناستیک است، و تمام ابزارهای مختلف (حلقه ها، میله های پارالل، و چوب موازنه) را به عنوان روش های مختلف تفکر تصور کنید (مثلاً مغز خلاق، مغز ریاضیاتی، مغز تفکر انتقادی و غیره)، انعطاف پذیری شناختی این است که چقدر سریع (و راحت) می توانید بین روش های مختلف فکری خود را جابجا کنید و حرکت کنید.

هر چه منعطف تر باشید، راحت تر می توانید الگوهای جدید را ببینید، و ارتباطی منحصر به فرد بین ایده ها ایجاد کنید. این مفهوم ذهن «چابک» را واضح تر می کند.

خب ما چگونه باید اندام شناختی خود را منعطف کنیم؟ با آموختن موضوعات جدید و به ویژه، آموختن روش های جدیدی از فکر کردن. اگر شما از نوع افراد خلاق نیستید، سعی کنید یک ساز موسیقی را بیاموزید، در کلاس های رقص شرکت کنید یا اینکه حضور در کلاسی هنری را امتحان کنید. اگر آدم خلاقی هستید ولی وقتی کلماتی مثل «بازارهای مالی» یا «اقتصاد» را می شنوید سرتان را می خارانید، خود را موظف به خواندن مجلات اقتصادی کنید.

علاقه های خود را گسترش دهید، خارج از کُنج راحتی خود پا بگذارید، و از افرادی که دیدگاه های شما در مورد جهان را به چالش می کشند استقبال کنید. حرفه شغلی شما (و مغز شما) بابت این موضوع ممنون شما خواهد بود.

مهارت

مذاکره

حالا که ربات ها در حال تبدیل شدن به نیروی کار هستند و اتوماسیون سازی شغل ها بسیار رایج شده است، مهارت های اجتماعی در آینده مهم تر از همیشه خواهد بود.

چرا؟ چون که حداقل در دوره کنونی، ما در تعاملات اجتماعی و مذاکرات بسیار بهتر از ربات ها هستیم.

حتی افرادی که در شغل های کاملاً فنی مشغول به کار هستند به زودی از آن ها انتظار خواهد رفت که مهارت های بین فردی بسیار بهتری از خود نشان دهند، و توانایی مذاکره با همکاران، مدیران، مشتریان و تیم ها در بالای فهرست مهارت های مورد انتظار قرار خواهد داشت.

مهارت

 توجه به خدمت رسانی

داشتن مهارت های قوی توجه به خدمت رسانی که به عنوان «توانایی جستجوی فعالانه برای یافتن روش هایی به منظور کمک به مردم» تعریف می شود، در مورد داشتن توجه کافی به مشتریان و پیش بینی این موضوع است که نیازهای آن ها در آینده چه خواهد بود.

آن طور که گزارش مجمع جهانی اقتصاد نشان می دهد، کسب و کارها در صنایع انرژی، خدمات مالی و فناوری اطلاعات مدام با نگرانی های جدید مشتریان در مورد مسائلی همچون تأثیرات کربن، ایمنی غذا، استانداردهای کار و حریم خصوصی مواجه هستند.

از منظر مهارتی، این موضوع بدان معنی است که کسب و کارها نیاز خواهند داشت که یاد بگیرند تا سریع تر این ارزش های مشتریان را پیش بینی کنند، آن ها را تبدیل به خدماتی برای محصولات خود کنند و آگاه تر از همیشه در مورد فرایندهایی شوند که مربوط به برآورده کردن این نیازها می شود.

پرداختن به توجه به خدمت رسانی شامل ورود به ذهن های کاربران و فکر کردن راجع به این است که آن ها برای چه چیزی ارزش قائل هستند، از چه چیزی می ترسند و از چه چیزی خوششان نمی آید، تا محصولات جدیدی توسعه دهید یا خدمات جدیدی ارائه دهید که امنیت کمپانی یا برند شما در آینده را تضمین کند.

مهارت

 قضاوت و تصمیم گیری

پیش بینی می شود که توانایی انجام قضاوت صحیح و داشتن استعداد برای مهارت های تصمیم گیری قوی تا سال ۲۰۲۰ در رتبه هفتم مهارت های مورد نیاز شغلی قرار بگیرد.

با در نظر گرفتن حجم خالص دیتایی که سازمان ها در حال حاضر جمع آوری می کنند، و افزایش نیاز به کارمندانی که بتوانند با اعداد کار کنند، به راه حل های قابل اجرایی برسند و از کلان داده ها برای استراتژی و تصمیمات سازمانی استفاده کنند، این موضوع چندان هم جای تعجب ندارد.

چگونه می توانید مهارت های تصمیم گیری خود را به سرعت بهبود دهید؟ سعی کنید که در کار با دیتا پیشرفت کنید. اول، تشخیص دهید که به چه سوالات یا مسائلی قرار است پاسخ دهید، و بعد زمان بگذارید تا ابزارها و فناوری های جدید مبتنی بر داده ها را شناسایی کنید که به شما کمک کند تا این اطلاعات را جمع آوری کنید. وقتی که این دو را در کنار هم داشته باشید، بهتر است که با کار با نرم افزار اکسل به خوبی آشنا شوید، و یاد بگیرید که از داده ها به درستی استفاده کنید.

 

مهارت

 

ادامه این مطلب را در اینجا بخوانید

با بیان دیدگاه خود سایرین را از نظرات خویش مطلع سازید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *