شاید باور کردن سخت باشد اما روانشناسی صنعتی و سازمانی در زندگی شخصی شما کاربرد بیشتری دارد تا در زندگی شغلی شما. این علم نگرش ها و رفتارهای شما را در سایر نقش ها تحت تأثیر قرار می دهد. برای مثال، به عنوان مصرف کننده، رأی دهنده و راننده. چه نیرو و عاملی در استفاده از یک نوع خمیر دندان خاص و نوع ماکارونی که مرتباً آن را مصرف می کنید، انتخاب شما را تحت تأثیر قرار می دهد؟
آگهی های تجاری به ما می گویند که پوشیدن فلان لباس، استفاده از نوع اودکلن خاص و سوار شدن در فلان خودرو، مقبولیت عام ما را بیشتر می کند و سبب افزایش موفقیت ما خواهد گردید. اغلب کسانی که این نیازها را تشخیص می دهند و ایجاد می نمایند و در جهت برآوردن آنها شعار می دهند، روانشناس اند. تکنیک های روانشناسی برای ترویج و تبلیغ کاندیداهای سیاسی مورد استفاده قرار می گیرند. کسب آرای عمومی نیازمند کسب آگاهی رهبران سیاسی است از این که مردم در مورد نکات مختلف چه احساسی دارند.
روانشناسان در طراحی و طرح جلوه ها و تابلوها به مهندسان مثل وسایل نشانگری که در جلو خودرو تعبیه شده است، کمک می کنند. برای اطمینان از این که استفاده از تابلوها آسان و نمایش های بصری مطلع کننده و برای تفسیر آسان باشند. شکل و رنگ های علائم بزرگراه ها نتیجه تحقیقات روانشناسان صنعتی سازمانی است. روانشناسان اتاقک خلبان در هواپیما، وسایل خودکار تلفن ها، اجاق های میکروویو، و نمایشگر (مونیتور) و کی بورد و نوت بوک را به نحوی برای ساخت طراحی می کنند که استفاده کنندگان از این وسایل آن ها را هم دوست داشته باشند و هم برای آنان کارآیی داشته باشد.
همانگونه که تا به حال تاکید شده است ، علم و عمل در روانشناسی چندان با هم فاصله نداشته اند .
(اگر آن علم نیست ، عمل خوبی هم نیست) و ( اگر آن عمل نیست ، علم خوبی هم نیست)